۱۳۹۲ مرداد ۲۷, یکشنبه

کنسرت بزرگ دربامیان

 به مناسبت روز بین المللی جوانان، کنسرت بزرگ موسیقی با نام "باهمی و همدلی جوانان"، با اشتراک هزاران جوان در پای مجسمه بزرگ صلصال در مرکز بامیان برگزار شد.
این کنسرت بزرگ موسیقی که طی چند سال گذشته در بامیان بی سابقه خوانده شده، از سوی دفتر معاونت سازمان ملل (یوناما) و نهادی موسوم به اورنج میدیا با همکاری ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان برگزار شده است.
در این کنسرت که پس از چاشت روز گذشته آغاز و تا ساعات ده شب ادامه داشت، در کنار مردان، شمار زیادی از زنان و دختران نیز اشترک کرده بودند.
فرید رستگار، وحید قاسمی، رضا رضایی، آریانا سعید، گروه موسیقی مورچه ها و چند تن از آوازخوانان محلی، هنرمندانی بودند که در میان شور و شوق مردم بامیان، به اجرای آهنگ پرداختند.
فرید رستگار، وحید قاسمی، رضا رضایی، آریانا سعید، گروه موسیقی مورچه ها و چند تن از آوازخوانان محلی، هنرمندانی بودند که در میان شور و شوق مردم بامیان، به اجرای آهنگ پرداختند.
کبیر دادرس رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان، هدف از برگزاری این کنسرت موسیقی را معرفی جاذبه های توریستی و توسعه توریزم در این ولایت خوانده است.
آقای دادرس گفت: "برگزاری چنین جشنواره ها سبب افزایش آمار توریستان بازدید کننده از این ولایت می شود".
او تاکید کرد که ما می خواهیم با برگزاری چنین محافلی برای آوردن" صلح و زندگی مسالمت آمیز" در افغانستان تلاش کنیم.
در همین حال شماری از جوانان بامیان برگزاری کنسرت موسیقی با همی و همدلی جوانان در این ولایت را برای  تقویه روحیه هم پذیری در افغانستان موثر خوانده اند.
رضا حمیدی، جوان بامیانی به خبرگزاری بخدی گفت که برگزاری چنین کنسرت ها، باعث می شود که مردم از نقاط دیگر کشور، با فرهنگ های متفاوت و از اقوام مختلف، به بامیان بیایند و در فضای امن، با برادری و صمیمیت در کنارهم لحظه ای را شاد باشند.
او افزود که امروز بسیار خوشحال است که لبخند را بر لبان مردمی که سالها درد و رنج کشیده اند، می بیند.
صدای موسیقی بجای صدای انتحار
از سوی دیگر فرید رستگار هنرمند مشهور افغانستان و از برگزار کنندگان این کنسرت موسیقی در بامیان گفته است که ما خواستیم تا از بامیان فریاد صلح و صمیمیت سردهیم تا پس از این صدای موسیقی جانشین صدای انتحار شود.
وحید قاسمی هنرمند دیگر افغان که در این جشنواره اشتراک داشت نیز می گوید که آنها با برگزاری چنین کنسرت هایی، در تلاش تشویق جوانان و رشد موسیقی محلی هزارگی هستند.
مخالفت علمای دینی و واکنش جوانان
کنسرت موسیقی با همی و همدلی جوانان در بامیان در حالی برگزار شد که ساعاتی قبل از آغاز آن، شماری ازعلمای دینی در بامیان، در چوک الیکین مرکز این ولایت تجمع کرده و با صدور قطعنامه ای، برگزاری این کنسرت را خلاف اصول و دستورات اسلامی خواندند.
آنان از باشندگان بامیان خواسته بودند تا از اشتراک در این کنسرت خودداری کنند.
برخی از این آنها در شبکه های اجتماعی هشدار داده بودند که در صورت برگزاری کنسرت، احتمال به خشونت کشانیده شدن کنسرت دور از امکان نیست.

شماری از جوانان بامیان برگزاری کنسرت موسیقی با همی و همدلی جوانان در این ولایت را برای تقویه روحیه هم پذیری در افغانستان موثر خوانده اند.
طی چند سال گذشته، این اولین بار است که علمای دینی بامیان نسبت به برگزاری کنسرت موسیقی در این ولایت، اعتراض کرده اند.
از پنج سال به این سو، همه ساله در فصل تابستان جشنواره های فرهنگی "راه ابریشم" که موسیقی و بازی های محلی نیز شامل آن است در بامیان برگزار می شود.
علمای دینی تا کنون نسبت به برگزاری این جشنواره ها اعتراض نکرده بودند.
با این حال شماری از جوانان بامیان نسبت به این اقدام علمای دینی، واکنش نشان داده و شاد بودن و شاد زیستن را حق خویش خوانده اند.
آنان در شبکه های اجتماعی گفته اند که مردم دیگر فریب" لنگی و چپن" را نمی خورند.
به گفته آنان؛ این اقدام علمای دینی، شبیه به افکار تندروانه گلبدین حکمتیار است که در پیام عیدی او انعکاس یافته است
 برگرفته ازسایت بخدی نیوز
اشتراک زنان،چشمگیربود
وحید قاسمی هم آهنگ خوبی اجراکرد
فرزانه نوابی دخترک خوردسال که آهنگ زیبایی را اجراکرد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر