۱۳۹۳ تیر ۲۳, دوشنبه

جفای نمایندگان مردم


نمایندگان مردم، در حقِ مردم جفا کردند

 مجلس نمایندگان، روز شنبه قانونی را تحت عنوان «مصونیت و حقوق اعضای پارلمان» تصویب کرد که این روزها انعکاس خبری زیادی در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک از سوی کاربران بروز داده است. این قانون که امتیازات ویژه ای را برای نمایندگان در زمان خدمت و همچنین پس از دوره کاری شان در نظر می گیرد، خشم آگاهان و جامعه مدنی را برانگیخته است. این طرح در چهار فصل و ۲۰ ماده در مجلس نمایندگان با اکثریت آراء تصویب شد و تعداد انگشت شماری از اعضای مجلس نیز با تصویب این طرح مخالفت کردند. براساس مفاد این قانون برای تامین امنیت نمایندگان مجلس بعد از ختم دوران وکالت آنان امتیازات و حقوق ماهیانه در نظر گرفته شده‌است.

قانون جدید دارای دو بخش است که بخش اول شامل حقوق، امتیازات، مصئونیت و مسئولیت ‌های یک نماینده مجلس در زمان کاری‌ نمایندگان مجلس است و بخش دوم امتیازاتی را شامل می‌شود که بعد از ختم دوران وکالت به نماینده مجلس داده شود. این امتیازات عبارتند از اینکه پس از دوره وکالت هر نماینده مستحق دو گارد محافظ و پاسپورت سیاسی به طور مادام العمر خواهد شد. همچنین اعضای خانواده ی هر نماینده نیز دارای پاسپورت خدمت خواهند شد. از دیگر امتیازات این قانون نیز این است که در تمامی مراسم رسمی نیز از هر نماینده مجلس دعوت شده  و او می تواند به عنوان یک شخصیت ملی در آن مراسم شرکت کرده و پذیرایی شود. همچنین اگر کاندیدی پس از دوره وکالت خود، ماموریت رسمی دیگر نداشته باشد 25 درصد از معاش اصلی را که معادل 50 هزار افغانی می شود، ماهیانه و به طور مادام العمر دریافت می کند.

کاربران در فیسبوک با عکس نوشته هایی با این مضمون؛ «نمایندگان پارلمان، شما انتخاب نمی شوید که خدمت شوید، شما انتخاب می شوید که خدمت کنید» اعتراض خود را اعلام داشتند و همچنین پست های تحلیلی زیادی نیز در این راستا به چشم می خورد؛

کاربری با این عنوان که پارلمان افغانستان، شرکت بیمه شده است نوشته که نماینده های پارلمان کشور، در گیر و دارهای بن بست انتخاباتی، به فکر سرنوشت شان شدند و قانونی را تصویب کردند که حقوق و امتیازهای دوام دار (تمام عمر) را از دولت (بیت المال) دریافت کنند. یک کاربر دیگر نیز در نوشته اش عنوان کرده است: «نمایندگان در سراسرِ این دوران کاری شان، یک ‌بار نتوانستند یخنِ کرزی را بگیرند. از وضعیتِ مردم بی‌خبر ‌اند، از وضعیتِ پولیس بی‌خبر اند، از قربانی ‌شدنِ همه‌ روزه‌ ی اردوی ملی بی‌ خبر ‌اند و از فقر و بی‌کاری و گرسنگی کشنده ‌ای که مردم را از پای در آورده خبری ندارند. کاربر دیگری می نویسد: «وکیل محترم، رای ندادم که زندگی خودت را تغییر دهی، رای دادم که سرنوشت و زندگی مرا تغییر دهی»

عده ای از کاربران نیز به اعتراض به این عملکرد نمایندگان، آنان را ربایندگان خانه ملت می نامند. همچنین کاربر دیگری با کنایه نوشته است که می خواهم در دور بعدی خود را کاندید نمایندگی مجلس کنم و به مردمم خدمت کنم. مردم به گردن من حق دارند و این وظیفه ی من است که این حق را ادا نمایم.

تصویب این قانون اگرچه با مخالفت نمایندگان روبرو نشد ولی حدود هشت نفر از نمایندگانی که در روز تصویب این مجلس حضور داشتند با این طرح مخالفت کردند. یکی از این نمایندگان مخالف در این باره گفت که بر اساس قانون اساسی، اتباع افغانستان در برابر قانون از امتیاز برابر برخوردارند و امتیاز دادن به صنف خاصی، خود نوع گریز از قانون است.

نماینده ی دیگری که به این طرح مخالف بود نیز با اعتراض به تصویب این قانون گفت که بهتر بود حقوق افراد آسیب پذیر همانند معلمان و سایر کارمندان دولت افزایش می‌ یافت نه امتیازات نمایندگان شورای ملی افغانستان. عبدالرئوف ابراهیمی در پایان نشست دیروز طرح این قانون را به رای گذاشت که از ۱۲۵ نماینده مجلس فقط ۸ نفر به آن رای مخالف دادند. میزان موافقین و مخالفین این طرح نشان می دهد که وکلای مجلس در فرصتی که پیش بیاید، مردم و نمایندگی از آنان را فراموش کرده و سریعا پیگیرِ منافع خود می شوند.

به گزارش رسانه‌ ها این نخستین باری بوده است که اعضای مجلس نمایندگان در نشست عمومی خود طرح یک قانون را بدون جنجال و به سادگی تصویب می‌کند. تصویب سایر قوانین توسط این نهاد ماه ‌ها وقت را در بر می گرفته است. قرار است تا در روز چهارشنبه 25 سرطان، اعتراض مدنی در انتقاد به این طرح قانون صورت گیرد و از این طریق، نمایندگان خفته در مجلس از بحران زا بودن طرحی که تصویب کرده اند با خبر شوند.

 

نویسنده: روح الله حقجو
برگرفته ازوبلاگ http://ruhollahhaqjou.blogfa.com/post/95

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر