۱۳۹۳ مرداد ۲۰, دوشنبه

کدخدای ده که مرغابی بود،وای برآن ملت چه رسوایی بود

ذکیه و محمدعلی تقلبی رفتند اما اصلی‌ها مانده!

- نصیر بهزاد- بامیان
یافته‌های ۸صبح نشان می‌دهد که فاطمه کاظمی، رییس پیشین امور زنان بامیان، از قضیه محمدعلی و ذکیه، دو دلداده بامیانی سوءاستفاده کرده و در یکی از کشورهای خارجی پناهنده شده است.
ذکیه و محمدعلی در اثر تهدید خانواده ذکیه، ماه‌ها در کوه‌ها و بعد از آن مدتی در زندان بودند که اخیرا به بامیان برگشته و دور از دید مردم به‌گونه مخفی زندگی دارند.
خانواده محمدعلی از سوءاستفاده رییس پیشین امور زنان بامیان از نام این دو جوان عاشق سخن گفته، از دولت افغانستان خواهان برگردانیدن فاطمه کاظمی، رییس پیشین امور زنان این ولایت هستند.
محمدانور پدر محمدعلی می‌گوید فاطمه کاظمی پسر خود را محمدعلی و دختر خود را ذکیه معرفی کرده و همراه با شوهرش در یکی از کشورهای خارجی پناهنده شده است.
به‌گفته وی ذکیه و محمدعلی تقلبی که فرزندان رییس پیشین امور زنان این ولایت‌اند، خارج از افغانستان رفته اما ذکیه و محمدعلی اصلی در وضعیت خراب امنیتی در بامیان باقی مانده‌اند.
پدر علی می‌گوید: «رییس امور زنان بامیان از نام علی و ذکیه سوءاستفاده کرده، پسر و دختر خود را به این نام‌ها به خارج برده اما هیچ کسی برای ذکیه و علی اصلی کمک نکرده است.»
وی می‌گوید بعضی افراد برای علی و ذکیه کمک‌های نیز فرستاده اما تاکنون برای آنان نرسیده و امکان دارد که این کمک‌ها را رییس پیشین امور زنان به جیب زده باشد.
محمدانور افزود: «بر علاوه این‌که رییس امور زنان یک پسر و دختر خود را به نام علی و ذکیه معرفی کرده سه عضو دیگر خانواده خود را نیز به خارج برده است.»
گفته می‌شود رییس پیشین امور زنان بامیان به همکاری یک خانم امریکایی در کشور افریقایی رواندا پناهنده شده است.
واکنش حکومت محلی
مقام‌های محلی بامیان ناپدید شدن رییس امور زنان این ولایت را سوال‌برانگیز دانسته می‌گویند که خانم کاظمی بدون در جریان گذاشتن اداره محلی به بهانه شرکت در ورکشاپ به کابل رفته بود اما دوباره برنگشت.
آصف مبلغ، معاون والی بامیان اما در مورد ذکیه و محمدعلی تقلبی که فرزندان رییس پیشین امور زنان بامیان معرفی شده‌اند ابراز بی‌خبری می‌کند.
وی می‌گوید: «رییس امور زنان در پیوند به قضیه ذکیه و محمدعلی به‌گونه‌ی فراری ترک وظیفه نموده بدون ارایه استعفا رسمی به اداره محلی، از بامیان رفته و جریان رفتن خانم کاظمی طوری بود که جلسه‌ای در همان زمان در وزارت امور زنان دایر می‌شد و و رییس امور زنان با مجوز وزارت امور زنان برای مدت سه روز به کابل سفر داشت و تا فعلا هم برنگشته است.»
وی می‌گوید رییس پیشین امور زنان اگر به بهانه مشکلات امنیتی رفته باشد، این کار او قابل توجیه نبوده زیرا این تهدیدات در حدی نبود که او راه فرار از کشور را در پیش گیرد.
آقای مبلغ افزود: «ممکن تهدیدهای کوچک وجود داشته ولی نه به اندازه‌ای که اداره محلی بامیان قادر به تامین امنیت او نباشد؛ متاسفانه ساختن قضیه طبعا با یک سری بهانه‌های عاری از حقیقت انجام می‌شود، به این لحاظ این مساله به جایگاه و بخشی از صلاحیت‌های اداره محلی هم ربط دارد.»
گفته می‌شود فاطمه کاظمی، رییس پیشین امور زنان بامیان، در فرار دادن ذکیه از خانه امن این ولایت دست داشته و از این بابت ۲۵۰ هزار افغانی از محمدعلی گرفته، اما معاون والی بامیان دست داشتن رییس امور زنان در فرار دادن ذکیه را رد می‌کند از آغاز تحقیقات در مورد معامله خانم کاظمی، سخن می‌گوید.
از سوی دیگر سرپرست ریاست امور زنان بامیان می‌گوید فاطمه کاظمی بعد از یک ماه نامه‌ای به این ریاست فرستاده و از رفتنش به این اداره خبر داده است.
تورپیکی ایلخانی، سرپرست ریاست امور زنان این ولایت می‌گوید: «خانم کاظمی به تاریخ ۱۴ ثور برای شرکت در یک سمینار به وزارت امور زنان رفته بود که تا تاریخ ۱۸ ثور رخصتی قانونی داشت و بعد از آن الی تاریخ ۳۰ ثور رخصتی تفریحی از وزارت گرفته است.»
وی می‌گوید در اوایل ماه جوزا خانم کاظمی با فرستادن ایمیل «من رفتم» به این اداره خبر داده اما هنوز معلوم نیست که کجا رفته است.
خانم ایلخانی می‌گوید «این‌که خانم کاظمی از نام علی و ذکیه سوءاستفاده کرده و فرزندان خود را به این نام معرفی کرده باشد، من خبر ندارم.»
به‌گفته خانم ایلخانی ذکیه و محمدعلی در بامیان آمده و با خانواده خود با وجود تهدیدات امنیتی زندگی می‌کنند.
فرار سوال‌برانگیز رییس امور زنان صدمه به اعتبار نهادها
شماری از نمایندگان شورای ولایتی و فعالین مدنی بامیان فرار رییس امور زنان این ولایت و سوءاستفاده از نام قربانیان را صدمه بزرگ به اعتبار نهادهای مدافع حقوق زنان در کشور می‌دانند.
عزیزالله شفق، عضو شواری ولایتی بامیان می‌گوید: «فرار رییس امور زنان بامیان در پیوند به قضیه ذکیه و محمدعلی هم از نظر اخلاقی و هم از نظر حقوقی قابل توجیه نمی‌باشد.»
آقای شفق می‌گوید بعد از مدت زیاد اطلاع حاصل کرده که رییس امور زنان از افغانستان خارج شده و در یکی از کشورهای دیگر پناهند شده است.
وی می‌گوید: «وزارت امور زنان و ریاست امور زنان در ولایات نهاد قابل اطمینان برای زنان بود تا قربانیان زن به این نهادها مراجعه کنند و برای رفع مشکلات‌شان کمک بخواهند اما فرار رییس امور زنان بامیان به این اعتبار زنان صدمه وارد می‌کند.»
از سوی دیگر اسماعیل ذکی، مسوول شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در بامیان وضعیت فعلی ذکیه و محمدعلی را نگران‌کننده بیان داشته، خواهان ارایه کمک‌های بشردوستانه برای این دو دلداده جوان می‌باشد.
وی می‌گوید رییس امور زنان بامیان با استفاده از قضیه ذکیه و محمدعلی برایش دوسیه مبنی بر تهدید شدن در بامیان ساخته و در خواست پناهندگی کرده است.
آقای ذکی می‌افزاید: «در اوایل که قضیه این دوجوان رسانه‌ای شد، آوازه‌هایی وجود داشت که رییس امور زنان از این قضیه برایش کیس، می‌سازد که بعدها این موضوع تحقق پیدا کرد و با تمام فامیل خود از ولایت بامیان رفته و در کشور رواندا پناهنده شده است.»
به‌گفته آقای ذکی فرار و پناهنده شدن رییس امور زنان پیامدهای زیاد بالای دادخواهی از حقوق زنان و دادخواهی برای انتخاب زوج‌های جوان دارد.
آقای ذکی گفت: «رییس امور زنان بامیان لطمه بزرگ در برابر دادخواهی از حقوق زنان برای دیگر فعالین حقوق زن در کشور وارد کرده است.»
به‌گفته وی جان این دلداده‌ها که مربوط به دو قوم هزاره و تاجیک می‌باشند در خطر است.
تلاش کردیم تا با ذکیه و محمدعلی نیز در مورد امکان سوءاستفاده از نام و قضیه آنان توسط سوی رییس پیشین امور زنان بامیان مصاحبه کنیم اما این دو جوان در مرکز بامیان حضور نداشته و پدر علی گفت که آنان در نتیجه شدت گرفتن تهدیدهای امنیتی به یکی از ولسوالی‌های بامیان رفته‌اند.
دراین جا یک ضرب المثل یادم آمد که: کدخدای ده که مرغابی بود، وای برآن ملت چه رسوایی بود
مطلب برگرفته ازسایت 8صبح

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر