۱۳۹۳ خرداد ۳۱, شنبه

بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سازمان سارک انتخاب شد

پارک بندامیردربامیان

هیات سه نفره سازمان سارک که به ولایت بامیان سفر کرده است، پس از ارزیابی‌های خود، این ولایت را به عنوان اولین پایتخت فرهنگی این سازمان معرفی کرد.
مقام‌های سارک می‌گویند ویژگی های فرهنگی و هنری این ولایت برای معرفی آن به عنوان پایتخت فرهنگی این سازمان از جایگاه خاص برخوردار است و به همین دلیل در سال 2015 این ولایت به عنوان پایتخت فرهنگی معرفی گردیده است.
به گزارش پیام آفتاب و به نقل از رادیو جرمنی، «ثمر سنگه»، یک عضو هیات اعزامی سارک به بامیان در نشست خبری مشترک با مقام های محلی این ولایت اعلام نمود که ولایت بامیان از سوی این هیات به عنوان پایتخت فرهنگی سارک پذیرفته شد و قرار است برنامه های فرهنگی این سازمان در بامیان عملی شوند.
وی می گوید بامیان اولین پایتخت فرهنگی سارک می باشد که از سوی اعضای این سازمان پذیرفته شده و قرار است جشنواره های مختلفی به این مناسبت در این ولایت راه اندازی گردد.
هر چند مردم بامیان انتظار افزایش پروژه های انکشافی را با گرفتن این لقب از سوی ولایت شان داشتند، اما آقای سنگه اضافه می کند: «ما ویژگی های ولایت بامیان را مورد ارزیابی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیدم که بامیان را به عنوان پایتخت سارک اعلام کنیم. باید بگویم که این پایتخت فرهنگی است و بحث بازسازی درقدم اول مطرح نمی باشد، توقع داریم که اعضای سارک برنامه های فرهنگی شان را در این ولایت هر چه زودتر عملی سازند».
اعضای سارک قرار است تا سال 2015 برنامه های مختلف فرهنگی و هنری شان را برای جشنواره ای که به این منظور راه اندازی می شود در بامیان راه اندازی کنند.
اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا ( سارک) یک سازمان سیاسی و اقتصادی است که متشکل از هشت کشور در جنوب آسیا بوده و فقرزدایی، توسعه بخش های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، تخنیکی و تکنولوژیکی در کشورهای عضو آن از جمله اهداف این سازمان می باشد.
«غلام علی وحدت»، والی بامیان از تلاش های وزارت اطلاعات و فرهنگ برای معرفی این ولایت به عنوان پایتخت فرهنگی سارک قدردانی نموده می گوید این ولایت در سال 2015 میلادی شاهد انکشاف بیشتر خواهد بود.
وی می افزاید: «در دوران جنگ در سال های پیشین توجه کمتری به بامیان صورت گرفته و بالاخره بامیان منطقه ای تقریبا دور افتاده از نظرها باقی مانده و انکشافی که لازم بود را نکرده است. حالا قرار است نگاهی از جانب کشورهای سارک به طرف بامیان انداخته شود که امیدواریم این نگاه ارمغان انکشاف را داشته باشد».
هر چند هیات اعضامی سارک برنامه های بازسازی مرتبط با «پایتخت فرهنگی سارک 2015» را مطرح نکردند، اما والی بامیان و مقامات وزارت اطلاعات و فرهنک می گویند که قرار است شماری از آبده های تاریخی این ولایت مرمت شوند.
مقام های وزارت اطلاعات و فرهنگ می گویند قرار است جشنواره افتتاحیه پایتخت فرهنگی سارک در اوایل سال 2015 در بامیان راه اندازی گردد.
«مصدق خلیلی»، معین این وزارت می گوید معرفی شدن بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک برای افغانستان اهمیت خاصی دارد: «ما تلاش می کنیم که با دولت در کابل صحبت بکنیم و پیشنهادی به ریاست جمهوری بفرستیم تا در پهلوی برنامه های فرهنگی برخی از نیازهای اساسی ولایت بامیان نیز در نظر گرفته شود و راه هایی برای بازسازی در حد امکان را داشته باشیم؛ اما در مسئله پایتخت فرهنگی سارک تنها برنامه های فرهنگی مطرح است و بحث نوسازی و بازسازی مطرح نیست».
مقام های سارک می گویند برخی نیازمندی ها از جمله توسعه میدان هوایی بامیان، بهبود امنیت و بهتر شدن خدمات هوتل داری در بامیان وجود دارند که باید رفع گردند. مقامات حکومتی افغانستان می گویند تلاش می کنند تا این نیازمندی ها را با حمایت کمک کنندگان و از بودجه دولت رفع نمایند.
قبل از این نیز ولایت غزنی در سال 2013 به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی معرفی شد که باعث گردید پروژه های بازسازی زیادی از سوی کشورهای کمک کننده و حکومت افغانستان در این ولایت عملی شوند.

مطلب گرفته شده ازسایت پیام آفتاب
https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=2459851806065712708#editor/target=post;postID=846677934419697989

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر